معماری
سرخط خبرها
خانه / بررسی میزان تأثیرنظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا

بررسی میزان تأثیرنظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا

بررسی میزان تأثیرنظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا

بررسی-میزان-تأثیرنظارت-ذیحساب-بر-عملکرد-عاملین-ذیحساب-ناجا

تحقیق حاضر با عنوان بررسی میزان تأثیرنظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا  از سری تحقیق های رشته مدیریت
میباشد. این تحقیق در 152صفحه با فرمت Word
(قابل ویرایش)
در مقطع کارشناسی ارشد نگارش شده است و همچنین این تحقیق
آماده چاپ و پرینت جهت
استفاده دانشجویان می باشد.

===================================================================================

تمامی
فایل های سیستم، توسط کاربران آن آپلود می شود. اگر در فایلی تخلفی مشاهده
کردید و یا مالک پروژه ای بودید که از وجود آن در سایت رضایت نداشتید با
ما تماس بگیرید، در اسرع وقت به گزارش شما رسیدگی می شود.
neginfile.ir@gmail.com                      
info@neginfile.ir

===================================================================================

قسمتهایی کوتاه از متن:

چکیده

باتوجه به وظایفی که قانون گذار برای اعمال نظارت های مالی به منظور اجرای صحیح بودجه و تطبیق کلیه پرداختها با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی بر عهده ذیحسابان قرار داده است، در عمل در سطح یگانهای ناجا اغلب مشاهده می گردد به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات پرداختهایی خارج از ضوابط صورت گرفته و منجر به معرفی عاملین ذیحساب یا حتی ذیحساب و مسئولین یگانها برای پاسخگویی به مراجع ذی ربط گردیده، لذا به منظور بررسی علل وقوع این مسئله در صدد برآمدیم به منظور حصول اطمینان از اجرای صحیح قوانین و مقررات مالی و محاسباتی، و همچنین به منظور جلوگیری از سوء استفاده منابع (عمومی و غیر عمومی ) و بهره برداری مؤثر و مفید از منابع مالی، فیزیکی و نیروی انسانی در یگان های تابعه ناجا، تحقیقی تحت عنوان (بررسی میزان تأثیر نظارت ذیحساب بر عملکرد عاملین ذیحساب ناجا) تعریف، که این تحقیق در 6 ماهه اول سال 1390 انجام یافته است. نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی، پیمایشی بوده و به روش پرسش نامه ای صورت گرفته است، پرسش نامه تحقیق مشتمل بر 20 سؤال است، که پس از تایید اساتید راهنما، مشاور و تعدادی از خبرگان به منظور دستیابی به هدف تحقیق در بین جامعه آماری به صورت تمام شماری که بالغ بر 120 نفر اعم از کارشناسان اداره کل مالی و ذیحسابی ناجا، عاملین ذیحساب و مدیران مالی، فرماندهی انتظامی استان ها، شهرستان ها و معاونت های مستقر در ستاد ناجا می باشند، توزیع گردید. برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که با توجه به ضریب 89% بدست آمده از اعتبار مطلوبی برخوردار بود. همچنین همانگونه که بیان گردید برای تعیین روایی پرسش نامه نیز ضمن استفاده از تعدادی پرسش های استاندارد و از نظر خبرگان نیز استفاده شده است. مهمترین روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسش نامه و مقیاس سنجش داده ها طیف لیکرت بوده است. در این تحقیق 3 فرضیه مطرح شد که پس از جمع آوری داده ها در قالب پرسش نامه و فرضیات تحقیق از طریق آزمون T و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد آزمون قرار گرفتند که یافته های تحقیق نشان دهنده این بود که نظارت ذیحساب بر دقت، سرعت و صحت، در نتیجه عملکرد عاملین ذیحساب ناجا تأثیر دارد.

مقدمه

نظام جمهوری اسلامی ایران همانند هر نظام حکومتی دیگر در جهان در ابعاد تصویب، اجراء و نظارت قوانین و مقررات اعم از مالی و غیر مالی به حیات خود ادامه می دهد تا همزمان با آن شاهد چرخه حیات مستمر و دائمی جامعه باشد و در روند تکاملی و پویایی زندگی به وظایف خود کمتر همت ببندد و بار مسئولیت را به انجام رساند بدیهی است که رسیدن به اهداف مصروحه در قانون اساسی،  مدنی و مالی، محاسباتی و انجام تکلیف و دین توسط تمام ارگان ها و سازمان ها و نهاد ها مستلزم رعایت سیاست ها و قوانین درج شده در آن منابع بوده و با تعریف پست ذیحساب در ماده 31 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب سال 1366 و تعریف ذیحساب  مأموری است که به موجب حکم وزارت امور اقتصادی و دارایی ازبین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت به منظور اعمال نظارت و تامین هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی و محاسباتی در وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و دستگاههای اجرایی محلی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی به این سمت منصوب می شود و انجام سایر وظایف مشروحه زیر را بعهده خواهد داشت: 
 
1-نظارت بر امور مالی و محاسباتي و نگهداری و تنظیم حسابها طبق قانون و ضوابط و مقررات مربوط و صحت و سلامت آنها.
2-نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالي.
3-نگهداری و تحويل و تحول وجوه نقدینه ‌ها و سپرده ‌ها و اوراق بهادار.
4-نگهداری حساب اموال دولتي و نظارت بر اموال مذكور.
تبصره 1 – ذيحساب زیر نظر رئيس دستگاه اجرائي وظايف خود را انجام می‌دهد.
تبصره 2 – ذیحساب مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی موضوع ماده 5 این قانون در مورد وجوهی که از محل درآمد عمومی در یافت می دارند، با حکم وزارت امور اقتصادی و دارایی و با موافقت آن دستگاه منصوب خواهند شد با توجه به تعریف فوق و اهم وظایف ذیحساب در ماده 31 قانون محاسبات عمومی کشورمشخص گردیده است. باتوجه به این ماده قانونی:
1- وظایف نظارتی ذیحساب شامل:
الف) نظارت بر امور مالی ومحاسباتی.
ب) نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالی و تاکید اساسی و حیاتی قانون به امر نظارت مالی ذیحساب دارد.
2- وظایف اجرایی ذیحساب شامل:
الف) نگهداری و تحویل و تحول وجوه نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار.
ب) نگهداری حساب اموال دولتی و نظارت بر اموال مذکور.
ج) نگهداری و تنظیم حساب ها بر طبق قانون و ضوابط و مقررات مربوط و صحت و سلامت آن ها.
به عبارت دیگر نقش اجرایی نیز در این ماده قانونی برای ذیحساب شمرده است در درجه دوم اهمیت قرار دارد ولی به هر حال نباید ذیحساب را صرفا’ یک عامل نظارتی در دستگاههای اجرایی شمرد و پرستیژ اجرایی او را نادیده نگاشت و دو بعدی وظیفه ذیحساب باعث می شود کنترل داخلی ضعیف شود. 
به دنبال چندین سال عملکرد ذیحسابان ( به طور روشن در سال 1349(بعد از تصویب قانون محاسبات عمومی ) در دستگاههای اجرایی و آشکار شدن نقاط ضعف و قوت این سیستم اخیرا’ دیدگاههای جدیدی مبنی بر استفاده از عملکرد ذیحسابان و سیستم ذیحساب محوری در دستگاههای اجرایی در بین برخی از صاحب نظران مالی پدید آمده است. همانطور که ماده 31 ق م عمومی کشور در مورد و ظایف ذیحساب نگاشته است و قانون برای ذیحساب هم نقش نظارتی و هم نقش اجرایی قائل است، آن قانون ذیحساب را هم یک قاضی امر تطبیق اسناد و مدارک با قوانین و مقررات می بیند و نقش نطارتی به او می دهد و هم به عنوان یک مجری مالی، مسئله مهم درخواست وجه و تأمین اعتبار و پرداخت برای هزینه ها و نگهداری حساب اموال دولتی و غیره رابه او می سپارد. با داشتن وظایف نظارتی و همچنین وظایف اجرایی فوق و روش ذیحسابان توسط قانون  و سنگین بودن مسئولیت ناشی از پاسخگویی مالی مردم و مرجع ذی ربط، صاحب نظران مالی در عرصه کشور را به این فکر وداشته است که  آیا عملکرد این سیستم صحیح است یاخیر؟ آیا نباید روسا و مقامات بالای خود دستگاههای اجرایی، مسئولیت اجرایی و همچنین پاسخگویی حاصل از اعمال دستگاه تحت نظر خود داشته باشند و ذیحساب صرفا’وظایف نظارتی را بر عهده داشته باشند تا هم جریان کار و امور در دستگاهها بهتر و سریعتر بچرخد و هم مقامات دستگاه با مسئولیت و دلگرمی بیشتر به کار خود ادامه دهند. (قانون م. ع. کشور مصوب 1361)


فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق   
1-1- مقدمه            1
1-2- بیان مسئله          3
1-3- اهداف تحقیق            5
1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق             5
1- 5 – روش تحقیق          6
1 – 6 – جامعه آماری        7
1-7- ابزار گرد آوري اطلاعات               7
1-8- سؤالات          7
1- 9- فرضيه ها            7
1 – 10 – استفاده کنندگان از نتیجه پایان نامه          8
1-11- تعاریف واژه ها         8
فصل دوم : ادبیات وپیشینه تحقیق   
2-1- بخش اول: پیشینه تحقیق           11
     2-1-1- تحقیقات داخلی                 11
     2-1-2- تحقیقات خارجی                14
2 -2- بخش دوم: مبانی نظری تحقیق               22
     2-2- 1- مقدمه             22
     2-2- 2- ذیحساب        25
     2-2-3- شرح وظايف ذیحساب              27
     2-2-4- عامل ذیحساب            41
     2-2- 5- تعریف لغوی نظارت، کنترل، بازرسی              45
     2-2-6- تعریف اصلاحی نظارت             45
     2 -2-7- تعریف تخصصی                46
     2-2-8- تعریف عملکرد و نظارت                 46
     2-2-9- نظارت و کنترل                  47
2-3-1- بخش سوم: وضعیت نظارت و نظارت مالی در ناجا      48
     2-3- 1- 1- نظارت                   48
     2-3-1-2- نظارت و کنترل در عصر حاضر              49
 2-3-1-2-1-  نظارت رهبری            49
 2-3-1- 2-2- نظارت قوه مقننه             50
 2-3-1-2- 3-  نظارت رئیس جمهور           50
 2-3-1-2- 4- نظارت شورای نگهبان            51
 2-3-1- 2- 5- اعمال نظارت از سوی شوراها           51
 2-3-1- 2- 6- چگونگی اعمال نظارت از سوی قوه قضاییه               51
 2-3-1-2- 7- نظارت همگانی                 52
     2-3-1- 3- شیوه های نظارت و کنترل در نیروهای مسلح و ناجا                52
     2-3- 1-4- نظارت و بازرسي در اسلام از ديدگاه قرآن كريم                 53
     2-3- 1-5- نظارت و بازرسي در اسلام از ديدگاه نهج البلاغه               55
     2-3-1- 6- بازرسي و نظارت از ديدگاه مقام معظم رهبري             58
     2-3- 1- 7- جایگاه نقش نظارت در مدیریت        58
     2-3- 1-8- اهمیت نظارت              60
     2-3-1-9- نحوه نظارت      60
     2-3- 1- 10- ویژگی های ناظران و بازرسان         62
 2-3-1 –10-1- ویژگی های اخلاقی           62
 2-3-1-10- 2- ویژگی های تخصصی         63
     2-3-1-11- ویژگی های نظارت و اثرات آن          64
    2-3-1- 12- ساز وکار نظارت                 65

درباره ی admin

همچنین ببینید

بررسی میزان استعداد تقبل مدیریت دانش در شرکت حمل و نقل و خدمات کانتینری دریاگسترکیش

بررسی میزان استعداد تقبل مدیریت دانش در شرکت حمل و نقل و خدمات کانتینری دریاگسترکیش …

قالب وردپرس